Krenkerup Bryggeri
Læsetid: 6 min.Opdateret: 30. juli 2024
Om Krenkerup bryggeri
Krenkerup bryggeri startede med at bygge deres bryggeri i marts 2007. Bryggeriets første bryg blev sat over i 2008, og siden da har der været mange forskellige varianter der hele tiden er under udvikling. Krenkerup er en moderne og innovativ del af det gamle Krenkerup gods.
Selve Krenkerup Bryggeri er en produktionsvirksomhed, da de producerer øl. De differentierer sig ved at specialfremstille deres øl på forskellige måder. Når de producerer bruger de så vidt som muligt kun deres egen malt. Malten kommer fra byg som er dyrket på Krenkerups jorder.
De laver deres eget korn om til øl som er brygget på deres eget bryggeri. Øllen der bliver brygget er brygget på baggrund af tyske forskrifter der stiller høje krav til rene råvarer, ingen anvendelse af E-numre, tilsætningsstoffer, konserveringsmidler og enzymer.
Kvalitetsøl.
Det er det der giver Krenkerup deres kvalitetsøl. Vandet der skal bruges til øllen, laver de på en speciel måde for at få det perfekte bryg. Når de gør det, får de den perfekte sammensætning af hårdt og blødt vand der udgør deres forskellige typer af øl. Krenkerup Bryggeri har vundet guld ved European Beer star 3 gange, hvilket direkte bekræfter den gode kvalitet. Krenkerup sælger ikke deres produkter selv, så de sælger dem videre til forhandlere, der findes rigtigt mange steder i Danmark.
Krenkerup er en produktionsvirksomhed, der brygger øl. De går ind i branchen for restaurationsbranchen, da de også har deres traktørsted. Det er deres eget udskænkningsområde for deres egen øl, hvor man kan komme og nyde den indenfor deres åbningstider.
Krenkerup differentierer sig ved at specialfremstille deres øl på forskellige måder så de heller ikke smager som de andres. De bruger så vidt som muligt egne råvarer høstet fra marken, samt at de giver muligheden for at komme og sidde sig ned, få en tår af deres dejlige øl mens de kan sidde og kigge ud over det flotte landskab eller se brygmesteren brygge inden ved siden af.
Krenkerup øl produkter
I forhold til produkt, går Krenkerup bryggeri efter en god kvalitet, designet på flaskerne skal være specielt lavet så det passer til navnet. Ser vi f.eks. på deres forårs øl så kan man se at de har sat nogle blomster på. Sortimentet for Krenkerup øl er stort og der bliver tilbudt at distribuere øllen til andre virksomheder som har deres øl-anlæg. Deres Promotion går på noget PR, da Krenkerup får pressemeddelelser osv. for at have vundet f.eks. guld i ølsmagning ved European Beer Star 2018.
Krenkerup har på deres hjemmeside meget om dem selv, og der markedsfører de også deres produkter. I forhold til prisen har de nogle betalingsbetingelser f.eks. at man skal være over 18 for at købe stærk alkohol. Man bliver f.eks. spurgt om man er over 18 når man går ind på hjemmesiden. Krenkerup har en del forhandlere rundt omkring i Danmark, som så gør at deres produkter bliver velkendt overalt. Det er nemt og hurtigt at få fat på deres øl da stort set alle cafeer og restauranter mv. sælger produktet. Krenkerup Bryggeri har også depoter med øl, f.eks. Depot Lolland-Falster.
Krenkerup hjemmeside.
Forbrugerens beslutningsproces i forhold til at skulle købe produktet ville være med problemerkendelse først. Forbrugeren føler sig tørstig. Så har Krenkerup Bryggeri en hjemmeside hvor det er muligt for forbrugeren at søge information. Forbrugeren vurderer så de alternativer der er og vælger en. Forbrugeren køber produktet, og Krenkerup har gjort det muligt for forbrugeren at lave en efterkøbsevaluering på f.eks. Tripadvisor.
Krenkerup bryggeri har deres egen hjemmeside, altså er de med på bølgen om digitalisering som er blevet en meget vigtig del af virksomheders overlevelse pga. den service der bliver udleveret fra hjemmesider, er mere vellidt. Det bliver meget hurtigere og nemmere for kunderne at handle og få den service de har brug for så derfor bliver det mere og mere brugt.
Distribuerer fadølsanlæg til deres kunder
De har altså nogle digitale strategier, som er online markedsføring, da man på deres website kan se deres produkter og de markedsfører sig selv der. Der er E-handel, hvilket kan ses på at de distribuerer fadølsanlæg til deres kunder, hvilket kan bestilles og betales fra deres website af. Krenkerup bruger også digital business i form af at kunderne kan komme i kontakt med dem fra hjemmesiden. Man kan finde dem på sociale medier eller ringe direkte til dem.
Virksomheden er en del af Krenkerup gods og traktørsted og ejes af den nuværende godsejer, som er Patrick Reventlow-Grinling, hvor bryggerichefen er Thomas Glæsner Henriksen. Ejerskabet af godset er blevet videregivet gennem de sidste 650 år.
Krenkerups værdikæde er noget af det der skal sørge for at de holder vækst i virksomheden. Af deres primæraktiviteter ved vi at de laver øl i forhold til temaet, “Øl fra jord til bord”. De brygger øl på rene råvarer uden tilsætningsstoffer og de dyrker deres eget korn. De vil være sikker på at kvaliteten er i orden, som de nævner ved at sige, at “kun en kompromisløs tilgang til kvalitet sikrer rene, velsmagende produkter.
Krenkerup har stor fokus på produktudvikling, altså at finde på nye smage. På Krenkerups hjemmeside nævner de nemlig at der siden de har startet er, blevet udviklet en stor del nye produkter.
Vin tilbud
Gør en god handel, og bestil din Pingus i dag for at få den laveste mulige pris.
(De kan naturligvis bestilles stykvis).
Forhandlere kan findes mange forskellige steder i Danmark.
I forhold til markedsføring og salg, retter de sig mere imod mellemprissegmentet, fordi deres øl koster lidt mere end andre slags øl, men det er stadigvæk ikke specielt dyrt i forhold til hvor meget man får pr. flaske. De har et stort sortiment på mange forskellige varianter af Krenkerup øl.
Øllen kan købes i mange forskellige forhandlere rundt omkring i Danmark. Krenkerup er også på Facebook, de reklamerer, ligesom nævnt før da vi snakkede om digitale strategier. Krenkerup laver nogle Limited edition øl som fx deres “Brewers Secret I, II og III som skaber en større værdi for kunden fordi det er noget de måske kun har muligheden for at smage en gang.
I forhold til service, tilbyder Krenkerup på deres hjemmeside at, køre ud med de “barer” man kan bestille. Man kan bestille øl osv. meget simpelt og så leverer de den øl der er bestilt med egne lastbiler fra en af de filialer der er i nærheden af bestillingsstedet.
Den målgruppe som virksomheden henvender sig til, er for det første dem der overhovedet må drikke alkohol. Virksomheden målgruppe starter på de 18 år og går op, da de henvender sig allerede på deres hjemmeside, da de ønsker deres kunder er 18+. I forhold til andet demografi, har køn også en betydning, da størstedelen af dem der drikker øl er mænd, men der er også kvinder der gør.
Mange drikker Krenkerup øl til maden
Dog udgør mænd størstedelen af målgruppen, derfor vil virksomheden mest henvende sig til det mandlige køn. Geografi vil ikke have nogen betydning, men det vil adfærd have. Der er forskel på brugerstatus, altså om man er heavy, medium eller light user.
Mange drikker Krenkerup til maden, men det er forskelligt hvor meget den enkelte ligger i forhold til brugerstatus. I forhold brugersituation bliver produktet typisk brugt, til mad, og i byen men Krenkerup bryggeri ligger meget vægt på at øllen skal nydes og være mere speciel. Derfor vil Krenkerups øl mest være henvendt til at blive drukket til maden.
Ud fra disse kan det konkluderes at den målgruppe som Krenkerup henvender sig til er, fra 30 og op der hvor man begynder at ville nyde et produkt mere i stedet for bare at drikke det for sjovs skyld. Psykografien spiller også en rolle sammen med det andet, da vi har set at Krenkerup laver deres produkter ud fra egne høstede produkter, og producerer det specielt og til god kvalitet. Holdninger som at det skal være bæredygtigt produceret og ikke skadeligt, bliver tilgodeset.
Det ser ud som om at Krenkerup har valgt en koncentreret markedsføring. De vælger altså en målgruppe og tilpasser deres marketingmix til den ene målgruppe. På hjemmesiden kan man læse om Krenkerup Bryggeri og hvordan de laver deres øl, det er nævnt før og ud fra de oplysninger konkluderer vi at det er koncentreret markedsføring.
Per Andersen er administrerende direktør og stifter af PA Medier. Siden år 2000 har Per specialiseret sig i formidling af finansielle tjenester, herunder bl.a. lån, tv-pakker, bredbånd/telefoni og A-kasser. Han har udviklet og administreret en række websites på tværs af flere lande, med hovedfokus på det danske marked. Gennem hans ledelse og fokus på organisk vækst gennem artikler, har PA Medier etableret sig som en fast aktør inden for digital formidling i Danmark.
Denne artikel er skrevet af Per Andersen